fredag 30. september 2011

Norsk - Sakprosa

 

Kulepennen er et hjelpemiddel som de fleste bruker til daglig. Kulepennen er den gjenstanden som det blir produsert og solgt mest av i verden. Gjenstanden ble funnet opp av de to ungarske brødrene Làszlò Jòsef Bìro og Georg Bìro i år 1938. Utviklingen av den kulepennen som vi kjenner i dag tok atten år. Den «originale» kulepennen ser ut som et avlangt rør med blekk og en liten kule på innsiden. Den består av et skall, en fjær, en spesiell form for blekk, en trykknapp (dette kan også være en dreiemekanisme), og en veldig liten kule som overfører blekket fra innsiden av pennen og ned på papiret.

Jeg sitter og skriver. Skriver med den lyseblåe kulepennen som jeg holder i hånden min. Akkurat denne kulepennen kjøpte jeg for lenge siden, og bruker den kun når det er noe veldig viktig som jeg skal skrive under på. Jeg fikk denne kulepennen for fire år siden da jeg gikk gjennom gatene i Paris. En gammel, liten mann kom bort til oss og viste meg pennen. Han sa at den hadde tilhørt en veldig rik og kjent person i Frankrike og at denne gjenstanden var over femti år gammel. Selv om jeg ikke helt greide å tro på denne historien var det noe med den kulepennen som fikk meg til å kjøpe den, og siden da har den alltid hatt en fast plass på det lille skrivebordet mitt.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar